treinreis Tsjechië

Uitgetest: zo maak je een zorgeloze treinreis in Tsjechië

Zo goed als elke stad in Tsjechië, hoe klein ook, is bereikbaar via het spoor. Een kaartje is bovendien goedkoop. Wat zou Reisreporter dan hinderen om in Praag op de trein te stappen? Niets toch. Onze reis duurt vier dagen en we leggen 781 km af. Spoor je mee?

Bijna 10.000 km spoor
Op vakantie gaan met de trein worden steeds populairder. Tsjechië is bovendien een uitermate geschikte vakantiebestemming voor zo’n treinreis. De 11 miljoen inwoners van de Tsjechische republiek kunnen gebruik maken van maar liefst 9.501 km spoorlijn. En ook buitenlandse gasten kunnen genieten van dat spoorlijnnetwerk. Een kaartje voor een trip van twee uur kost ongeveer 10 euro. Voor enkele euro’s meer zit je in eerste klas. Om even te vergelijken: het Belgische spoorwegnet is 3.500 km lang.

Zelfs sommige ministationnetjes hebben hun charme.

Boemeltreintje
Je hebt al begrepen dat Tsjechië het dichtste spoorwegnet van Europa heeft, en dat biedt voordelen voor een comfortabele treinreis. Private lijnen wedijveren er met de nationale ‘Ceske drahy’. Extra troef zijn de uitstekende verbindingen met Berlijn, Wenen, Bratislava en Krakau. In Tsjechië rijden zowel moderne hoge snelheidstreinen als kleine sprinters. Op historische trajecten stap je met plezier in een boemeltreintje. Op je treinreis kijk je je ogen uit op de pracht van sommige stationsgebouwen in Tsjechië. Je wordt warm van de intimiteit van de ministations. Besef wel dat niet ieder station een roltrap of lift heeft.

Het communisme herinnerd
Nog onder de indruk van de rijkelijk gedecoreerde hallen en plafonds in het hoofdstation Praha hlavní nádrazí snellen we met RegioJet 1011 in twee uur en een kwart naar Olomouc, een levendige universiteitsstad met indrukwekkende bouwwerken, pleinen en fonteinen. Daar zet ons treinstel zich naast internationale combinaties die uit onder andere Polen en Slowakije komen aanrijden. Het station van Olomouc is verfraaid met mooie muurschilderingen. Veel stations hebben schilderingen uit de communistische tijd behouden en getuigen op pittoreske manier van dat tijdperk.

De prachtige decoraties in het station van Olomouc.

Comfort troef
Onze eerste confrontatie met het Tsjechische spoor is een meevaller. Tijdens de rit worden we gul bediend met – gratis aangeboden – koffie, thee en water. Er zijn ook gratis Wifi, stopcontacten en zelfs (vanzelfsprekend Tsjechische) kranten ter onze beschikking. Onze tweedeklaszetels zijn verstelbaar en dat is eveneens het geval met de hoofdsteun. Aan betaalbare prijzen (van 0,40 tot 1,60 euro) staan gevarieerde broodjes, bier en wijn op de kaart. Voor de liefhebbers is er zelfs sushi voorhanden.

Te laat? Trakteren!
Een treinritje van een half uur brengt ons in Zábreh na Morave. Na een uitgebreid bezoek aan een papiermolen, het openluchtmuseum Zlatokopecky, de Postovni-mijn, het heksenmuseum in Jesenik en de chocoladefabriek in Velké Losiny laten we onze kaartjes knippen voor een ritje naar Pardubice. We reizen in businessclass maar we krijgen het deksel op de neus. De trein komt meer dan een uur na tijd aanrijden. Om het goed te maken biedt de conducteur een glaasje schuimwijn aan.

Aan comfort geen gebrek in de ruime wagons.

Stad van peperkoek
Het komt vaker voor op onze treinreis door Tsjechië dat de treinen een loopje nemen met vertrek- en aankomsttijden. Het is maar dat je het weet. Niettemin is ‘peperkoekstad’ Pardubice in het laagland van de Elbe een uitgebreid bezoek waard. We hebben geluk: op de dag van ons bezoek vindt hier de beroemde Great Pardubice Steeplechase plaats. Dat is de zwaarste paardenrace van Europa.

In de kussens
Terug in het station van Pardubice, in het centrum van Tsjechië, vangen we de laatste etappe van onze treinreis aan. Het einde is in zicht. Voor een mooie afsluiter zorgt onze gastvrouw Erna Lisa van de Tsjechische dienst als ze ons opnieuw in de kussens van eerste klasse zet. Aan een vaart van soms wel 160 km per uur zoeven we naar de laatste halte, Praag. Daar volgt de luchtbrug naar eindbestemming.

Aangekomen in het station van Pardubice. © Toerisme Pardubice.

Bier goedkoper dan water
Honger en dorst hoef je niet te lijden tijdens een treinreis door Tsjechië. De Tsjechische keuken wordt sterk beïnvloed door gerechten van omringende landen. Met zo’n 500 soorten bier bevestigen Tsjechen hun reputatie als bierdrinkers. De bij ons ook populaire pilsbieren vinden hun oorsprong in de Tsjechische stad Pilzen. In een restaurant betaal je minder voor een biertje dan voor een glas mineraalwater. Van een glaasje wijn zijn de Tsjechen evenmin vies. Het land produceert zelf vooral witte wijnen.

Op de fiets
Troeven te over dus voor een treinreis in de republiek Tsjechië. Lijkt de afstand tussen treinstation en je reisbestemming je wat te groot, dan kan de taxi – best betaalbaar – uitkomst bieden. Of wat denk je van een huurfiets waar je tegen 10 euro een ganse dag kunt mee rondtoeren. De vallei van de Morava kunnen we voor dat idee aanraden. De fiets mag overigens gratis op de trein.

treinreis Tsjechië

De indrukwekkende binnenkant van het station in Praag.

Spoortocht
Van de charme en voordelen van een treinreis in Tsjechië hoef je Reisreporter na deze ‘spoortocht’ niet meer te overtuigen. Aan al het verrassend moois dat we in de al dan niet dichte buurt van de haltes tegen het lijf liepen, houden we voldoende materiaal over voor een extra bijdrage. Die krijg jij binnenkort hier te lezen. Wedden dat je de Tsjechische reiskriebels maar met moeite onder controle houdt?

PRAKTISCHE INFORMATIE
Tsjechisch Bureau voor Toerisme – Czech Tourism | www.czechtourism.com
Olomouc Tourism | tourism.olomouc.eu/welcome/en
Jeseniky Tourism | www.jesenikytourism.cz
Visit East Bohemia | www.visitpardubice.comwww.eastbohemia.info
Ceské dráhy (trein) | www.cd.cz
Regiojet (lange afstandstrein) | www.regiojet.com

? PIN nu en plan later

treinreis Tsjechië

Foto’s: © Fons Jacobs
Coverfoto: © Pixabay

Over deze auteur

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *