6 x zorgeloos op ontdekking in een autovrije stad

6 x zorgeloos op ontdekking in een autovrije stad

Wie de drukte van een stadscentrum tijdens de jaarlijkse citytrip wil vermijden, komt vaak bedrogen uit. Niet als je deze 6 wereldsteden een kans geeft. Zij kiezen namelijk voor een gezonder, veiliger en rustiger centrum door bepaalde delen autovrij te maken. Goed voor de inwoners, maar zeker ook voor toeristen!

Bogota, Colombia
Bogota is een voorbeeld voor vele steden en wel hierom: Ciclovía. Elke zondag – en op feestdagen – wordt het stadscentrum van Bogota autovrij gemaakt. Maar liefst 120 km komt dan vrij voor fietsers, joggers, wandelaars en alle andere niet-gemotoriseerde activiteiten. Al sinds 1974 investeert Bogota in dit programma, om niet enkel de gezondheid te bevorderen, maar ook de sociale integratie. In een maatschappij waar de kloof tussen arm en rijk zo groot is en het bezit van een auto die kloof alleen maar benadrukt, is op autovrije zondagen iedereen weer een beetje meer gelijk.

Autovrij verkeer regelen ze in Madrid met boetes. © Shutterstock
Autovrij verkeer regelen ze in Madrid met boetes. © Shutterstock

Madrid, Spanje
Boetes uitdelen werkt! Dat zien we ook in de Spaanse hoofdstad Madrid. Sinds 2015 krijgen chauffeurs die in de stad rijden een boete als ze niet in de centrale stadsdelen wonen of een parkeerplaats hebben in een officiële parking. De maatregelen maken deel uit van het plan om binnen de 5 jaar het centrum van Madrid volledig autovrij te maken. Jaarlijks worden verschillende delen van de stad toegevoegd aan het autovrije centrum. Het wordt steeds leuker om Madrid heerlijk te voet te ontdekken.

Kopenhagen ontdek je het best met de fiets. © Christian Dangaes
Kopenhagen ontdek je het best met de fiets. © Christian Dangaes

Kopenhagen, Denemarken
Wie Kopenhagen bezoekt kan er niet naast kijken: overal zie je fietsers. De stad is ongelooflijk fietsvriendelijk ingericht, maar dat was lang niet altijd het geval. Een 40-tal jaar geleden was het verkeer in Kopenhagen een even grote ramp als in andere grote steden. Vandaag gaat de helft van de stadsbevolking met de fiets naar school of naar het werk. De stad heeft in totaal 454 km fietspaden. Kopenhagen heeft een van de grootste en oudste autovrije stadscentra wereldwijd. Straatverlichting hangt aan kabels boven de straat, zodat er zoveel mogelijk vrije doorgang is. De ideale manier om Kopenhagen te ontdekken, hoeven we je dus waarschijnlijk niet te verklappen.

Chengdu, China
Chengdu Tianfu District Great City is nog niet te bezoeken omdat de stad nog niet is afgewerkt. Toch mag dit ambitieuze project niet ontbreken in het lijstje autovrije steden. In Zuidwest-China wordt gewerkt aan deze ultieme voetgangersstad. Het ontwerp van de stad maakt dat elke locatie binnen 15 minuten wandelafstand ligt. De stad zal niet volledig autovrij zijn, maar slechts de helft van alle wegen zal toegankelijk zijn voor auto’s. De bevolking wordt geraamd op zo’n 80.000 mensen, van wie de grote meerderheid kan werken in eigen buurt. Het project zou opgeleverd moeten worden tegen 2020 maar zal waarschijnlijk wat vertraging oplopen.

Parijs wil tegen 2020 het aantal fietspaden erg verhogen. © Piotr Wenta
Parijs wil tegen 2020 het aantal fietspaden erg verhogen. © Piotr Wenta

Parijs, Frankrijk
Hoewel de Franse hoofdstad al verschillende autovrije zones telt, heeft burgemeester Hidalgo nog grotere plannen. Tegen 2020 wil ze het aantal fietspaden drastisch verhogen en enkel nog elektrische wagens toelaten in het stadscentrum. Nog een opmerkelijk plan van de burgemeester: de oevers van de Seine verder autovrij maken. De linkeroever van de Seine is al gedeeltelijk autovrij en nu wil Hidalgo ook de rechteroever aanpakken. Een idee dat als muziek in de oren klinkt van zowel de Parijzenaars als de vele toeristen.

Melbourne is bijzonder fiets- en wandelvriendlijk. © Vic Pics by Simon Yeo
Melbourne is bijzonder fiets- en wandelvriendlijk. © Vic Pics by Simon Yeo

Melbourne, Australië
Tot slot is er Melbourne. De Australische stad is bijzonder voetgangersvriendelijk en dat is eigenlijk te danken aan een gelukkig toeval. Toen het plan van de stad werd uitgetekend, was er heel veel ruimte voorzien van straat tot straat. Om praktische redenen werden smallere lanen aangelegd dwars door de huizenblokken heen, onder meer om leveringen mogelijk te maken. Vandaag zijn die lanen gedeeltelijk of volledig voorbehouden aan de voetganger! Ook kleine, charmante handelszaken vinden er een plaatsje: bloemenwinkels, boekenwinkels, cafés en restaurants. Heel gezellig om rond te wandelen!

Coverfoto: © Lasse Ansaharju

Leave a Comment