Zwitserland opent langste treintunnel ter wereld

De fundamenten bestonden al in 1993 onder naam Neue Eisenbahn Alpentransversale (NEAT). Anno 2016 is de Gotthard-Basistunnel een technisch hoogstandje dat alle records breekt: 57 kilometer lang en tot 2300 meter diep in de berg. De tunnel verbindt Erstfeld en Bodio in een reis van slechts 20 minuten. Eind dit jaar gaat de verbinding operationeel van start.

Indrukwekkende treinverbinding
De wereld en Europa keek destijds met verbazing toe, hoe het kleine Zwitserland in 1882 al de spoorlijn over de Gotthard opende, wat voor economische en toeristische ontwikkeling zorgde. Het noorden was door middel van een uniek panoramatraject op slag verbonden met het zuiden. De trein rijdt over 250 bruggen en door zeven keertunnels om van 470 naar 1100 meter hoogte te klimmen, weer af te dalen en zo het hele Gotthardmassief te doorkruisen.

Hoge prijs voor langste tunnel
In 1992 stemde het Zwitserse volk dan in een openbaar referendum voor de aanleg van de Nieuwe Alpentransversaal (NEAT) en koos daarom resoluut voor duurzame mobiliteit. Met als paradepaardje oftewel de langste spoorwegtunnel ter wereld: de Gotthard-Basistunnel. Kostenplaatje? Zo’n 12,2 miljard Zwitserse Frank. In slechts 20 minuten zullen de eerste treinen door het Alpenmassief snellen op een afstand van 57 kilometer. De laatste werkzaamheden en testritten worden nog uitgevoerd. De opening vindt vandaag al plaats, de ingebruikneming is voor eind 2016.

Het traject en hoe de tunnel met de trein er zal uitzien.
Het traject en hoe de tunnel met de trein er zal uitzien.

Nostalgie en moderniteit
Het historische bergtraject over en door de Gotthard blijft ook nog altijd operationeel. Voortaan kan de reiziger kiezen of hij het noord-zuidtraject met de moderne vlakspoorlijn wil afleggen of liever bezwijkt voor de nostalgische rit op het bergtraject. Daar zal elke uur een RegioExpress-verbinding gepland zijn, met aansluiting op het langeafstandsverkeer in Erstfeld, Bellinzona en Lugano. De beide trajecten zijn goed te combineren en geven een comfortabele beleving van het Zwitsers openbaar vervoer.

Wandelen op de tunnel
En dan nog dit: wandelland Zwitserland slaagt er in om het nuttige aan het aangename te koppelen. Zo kun je naar aanleiding van de Gotthard-Basistunnel wandelen door de bergen terwijl honderden tot duizenden meters onder je voeten treinen rijden. De Gotthard Tunnel Trail is een nieuwe wandelroute in het Gotthardmassief, die het traject van de 57 kilometer lange Gotthard-Basistunnel bovengronds volgt. De wandelroute verbindt de kantons Uri, Graubünden en Ticino, bestaat uit 5 dagetappes en is in totaal bijna 100 kilometer lang.

Swiss Travel System-Tickets zijn in de hele wereld te koop. Een overzicht van de verkooppunten staat op SwissTravelSystem.com/verkooppunten. Meer algemene info: SwissTravelSystem.com/gotthard

Foto: © Superb Wallpapers

About De redactie

Met Reisreporter willen we jou inspireren om te reizen buiten gekende paden. Maak van je vakantie een unieke tijdsbesteding! We zetten je graag aan om uit je comfortzone te stappen en zo de strafste verhalen te ontdekken!

Check Also

Thermoball Eco Jacket 2.0 wandeljas

Wandeltest: The North Face Thermoball Eco Jacket 2.0 wandeljas

Voor een backpackreis waar hiken hoog op het programma staat is de perfecte jas een must. Reisreporter Delphine zocht voor haar reis een jas die enerzijds genoeg warmte geeft, maar ook een lichtgewicht is. Want elke gram weegt extra door tijdens een intense hike! De Thermoball Eco Jacket 2.0 wandeljas van The North Face blijkt een goede keuze.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *