Uit een onderzoek van de grootste Belgische reisorganisatie Connections blijkt dat de Belg nog graag op reis vertrekt, maar dat de gekozen bestemmingen en het soort reizen enorm verandert. All-in vakanties moeten inboeten voor verre reizen met verassende bestemmingen zoals Japan en Canada.
Met meer dan 200.000 geboekte reizen per jaar, maakt Connections zich sterk een goede graadmeter te zijn voor het Belgische toerisme. De analyse die ze maakten werd gebaseerd op een zeer ruime streekproef. De grootste verschuivingen die jaar zijn voor de klassieke pakketreizen en zogenoemde all-in vakanties.
Japan als topfavoriet
De verre reizen liggen goed in de markt bij de Belgen. Zo ziet Connections dit voorjaar een sterke stijging in het aantal boekingen naar Noord-Amerika, Azië en Afrika. Die sterke toename is vooral te danken aan populaire bestemmingen als Canada, Japan (met hoofdstad Tokio op kop), Sri Lanka, Indonesië, India en Zuid-Afrika. De enorme toename van aantal boekingen op Japan is te verklaren door twee zaken. Enorme koerswijzigingen zorgen ervoor dat reizen naar en verblijven en leven in Japan erg goedkoop is geworden. Daarnaast vestigt de viering van 150 jaar handelsbetrekkingen tussen Japan en België de aandacht op het Aziatische land.
Canadese natuur troef
Het Noord-Amerikaanse Canada dankt haar populariteit dan weer vooral aan de naderende 150ste verjaardag van het ontstaan van het land, waar wereldwijd enorm veel rond te doen is in de wereldpers. Ook de toenemende interesse in natuurreizen speelt een rol en laat Canada daar nu enorm veel van hebben, van natuur. De Nationale Parken behoren tot het wereldnatuurerfgoed.
Terreurdreiging nefast voor toerisme
Daarnaast merkt de Belgische reisorganisatie een sterke daling bij de reizen naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Belangrijke reisbestemmingen als Turkije, Egypte en Tunesië lijden onder de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, en kennen een drastische daling in het aantal boekingen. Niet enkel daalt het toerisme in deze landen door de voorzichtigheid van de bevolking, ook de totale reisbesteding en reisbeleving bij de Belg verandert ingrijpend.
Minder pakketreizen, meer authenticiteit
De Belg telt nog graag wat neer voor een mooie reis, maar wil dan vooral de verbondenheid met het land voelen en proeven. De klassieke pakketreizen doen het niet goed, all-in vakanties zijn passé. De trend voor 2016 is volgens reisorganisatie Connections maatwerk of self-packaging. Bij traditionele, vaste pakketreizen is er weinig ruimte voor flexibiliteit en heeft de reiziger niet altijd het gevoel dat de beste tarieven aangeboden worden.
Reis zelf samenstellen
Daar brengt self-packaging verandering in. Losse componenten als een vlucht, hotel, autoverhuur en uitstapjes worden afzonderlijk uitgepikt, zodat de reiziger zelf de reis kan samenstellen waar hij van droomt. De individuele behoeften komen op de eerste plaats en deze gepersonaliseerde reis schept meer ruimte voor flexibiliteit. Daarnaast wil de reiziger zich verbonden voelen met een land, de bevolking leren kennen en ondergedompeld worden in vreemde culturen. Authenticiteit en beleving staan centraal.
Van offline naar online
Connections neemt ook een verschuiving waar van offline naar online. We zoeken in eerste instantie inspiratie op het web, waar we op zoek gaan naar de beste deals en aanbiedingen. Volgens Connections stijgt het aantal boekingen online fors, al plaatst het bedrijf hierbij toch een belangrijke kanttekening: de grote meerderheid reizen wordt nog steeds in een fysieke travel shop geboekt, zelfs wanneer de klant zijn keuze online maakte.
Last minute
Deze zomer wordt bovendien ongetwijfeld een sterk last-minute seizoen. Veel Belgen wachten het weer af en boeken pas een reis na enkele dagen regen, andere (voetbalgekke) reizigers volgen het EK dan weer op de voet en vertrekken pas als de Rode Duivels hun truitjes aan de haak hangen.
Foto’s: © Connections | John Niklasson | Salem Alforaih | Christophe Vasselin
Laat een bericht achter