Dit wist je nog niet over vliegtuigraampjes

We staan er niet altijd bij stil, maar er is een reden waarom de luikjes van vliegtuigraampjes tijdens het opstijgen en landen omhoog moeten. De uitleg is wel niet erg geruststellend.

Op het forum Quora vroeg reiziger Saran zich af waarom luchtvaartmaatschappijen erop staan dat de luikjes van vliegtuigraampjes op gepaste tijden naar omhoog moeten. Een veiligheidsagent uit de luchtvaartsector geeft daarop een duidelijk, niet mis te verstaan antwoord.

90 seconden
Het openhouden van de raamluikjes maakt deel uit van een lang voorbereidingsproces dat het vliegtuig klaarmaakt in geval van nood. Het cabinepersoneel heeft slechts 90 seconden de tijd om alle passagiers te evacueren als er iets fout loopt. Om die evacuatie zo goed mogelijk te laten slagen, bereidt het personeel het vliegtuig daar op voor.

Takenpakket
De meest cruciale momenten tijdens een vlucht zijn die van het landen en het opstijgen. Op dat moment kunnen, helaas, het vaakst dingen fout lopen. Vandaar dat passagiers enkele taken moeten volbrengen, zoals de raamluikjes omhoog doen, maar ook het dichtklappen van het tafeltje en het rechtzetten van de zetel, om het toestel in gereedheid te brengen en de eventuele evacuatie zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Snel, sneller, snelst
Bovendien geven open raamluikjes het cabinepersoneel nog enkele extra voordelen. Passagiers zijn nieuwsgierig en kijken, als ze kunnen, dikwijls door het raampje. Zij houden dus ook de situatie in de gaten en waarschuwen onmiddellijk als er iets niet klopt.

Bij plotselinge noodsituaties telt elke seconde. Wanneer de luikjes omhoog zijn, kan het cabinepersoneel direct inschatten hoe de omstandigheden buiten zijn en welke nooduitgang ze het best gebruiken. Daarnaast kan het grondpersoneel meteen ook in het vliegtuig kijken.

Verblind
Passagiers hebben zelf ook baat bij het omhoog laten van de luikjes in geval van nood. Tijdens dagvluchten zorgen open raamluikjes en verlichting in het toestel ervoor dat het zonlicht van buiten je niet verblind als je geëvacueerd wordt. Hetzelfde geldt bij nachtvluchten: dan zijn de luikjes eveneens omhoog, maar de verlichting in het vliegtuig is gedimd zodat je ogen gewend zijn aan de nacht.

Foto: © IStock/Terraxplorer

Over deze auteur

Met Reisreporter willen we jou inspireren om te reizen buiten gekende paden. Maak van je vakantie een unieke tijdsbesteding! We zetten je graag aan om uit je comfortzone te stappen en zo de strafste verhalen te ontdekken!

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *