De toekomst van cruisevakanties: een gesprek met kapitein Werner Timmers van Holland America line

De toekomst van cruisevakanties: een gesprek met kapitein Werner Timmers van Holland America line

Wat is de toekomst voor cruisevakanties? En hoe verminder je de ecologische voetafdruk van een cruiseschip? Reisreporter Bruno sprak er over tijdens zijn cruisevakantie met Holland America Line met kapitein Werner Timmers. Een man met ruim dertig jaar ervaring die zeilers redde en Oprah Winfrey te gast had.

Op gesprek met cruisekapitein Werner Timmers
Tijdens mijn (allereerste!) cruisevakantie met Holland America Line krijg ik de gelegenheid om Kapitein Werner Timmers te spreken over de toekomst van cruisevakanties. De kapitein van de MS Koningsdam (Holland America Line) is geboren en getogen in Roosdaal. Zelf voelt hij zich een halve Belg grapt hij. Dat komt door zijn vele jeugdige bezoeken aan onze Sinjorenstad Antwerpen. Maar hoe komt het dat deze Nederlander, uit het binnenland toch wel, koos voor een maritiem leven? Bij toeval licht hij me toe, want zijn interesse ging eerder naar werktuigkunde en architectuur.

toekomst-van-cruisevakanties-kapitein-werner-timmers
Het aangenaam gesprek met kapitein Werner Timmers geeft me een beter beeld over de toekomst van cruisevakanties

Avontuurlijke nieuwsgierigheid zorgt voor carrièreswitch
Tijdens zijn laatste jaar in het Norbertus Lyceum in Roosendaal ving hij tijdens de beroepskeuzedag toevallig een gesprek op over de zeevaartschool. De aandacht was meteen getrokken en zo geschiedde. Na zijn start in het Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen bracht kapitein Werner Timmers in 1984 een leerjaar door aan boord van de Noordam van Holland America Line. Afgestudeerd in 1986 met een diploma in navigatie behaalde hij zes maanden later een tweede graad in engineering. Kapitein Timmers begon in 1987 bij Holland America Line (HAL) te werken als vierde officier.

Over bijzondere ontmoetingen en toevallige gebeurtenissen
Sinds die tijd ‘diende’ hij op de meeste DAM-schepen van Holland America Line en werkte zich op tot zijn huidige positie. Zijn eerste cruisevaart was Alaska (met de Noordam) en dat was meteen ook zijn eerste vliegtuigreis. Ondertussen passeerde in zijn carrière vele straffe verhalen en anekdotes. De drie meest bijzondere momenten zijn wellicht toen hij in 2001 onverwachts de kapitein op de New  Amsterdam moest opvolgen nadat die een hartaanval kreeg. Later redde hij zeilers met een reddingsboot en last but not least, zijn ontmoeting met Oprah Winfrey die wild enthousiast was na haar eerste cruiserervaring en sindsdien grote fan is.

Hoe avontuurlijke treinreizigers fervente cruisefanaten worden
Waarom zou je voor een cruisevakantie met Holland America Line kiezen vraag ik kapitein Timmers. Vooreerst is er een cruisevakantie voor iedereen antwoordt de kapitein spontaan. Vele passagiers spoorden vroeger met de railpass door Europa. Die beleven nu met hun kinderen (en vaak kleinkinderen) opnieuw die ‘van stad tot stad’ reizen. Dat nageslacht zijn onze toekomstige passagiers. Onze maatschappij probeert het beste hotel te zijn met de grootste diversiteit. Aan boord kan je sowieso culinair genieten los van de formule die je boekte. Een prima hotelservice, entertainment, cultuur snuiven of natuur spotten op één van de talrijke aanlegplaatsen is inbegrepen.

Hoe ziet de toekomst van cruisevakanties er uit?
Wie dat allemaal optelt, beseft vlug dat deze all-in formule een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding heeft. Bovendien brengen cruisevakanties mensen samen. Passagiers maken gemakkelijk een praatje met anderen wat het sociaal karakter van cruisevakanties bevestigt. Holland America Line denkt grondig na over de toekomst van cruisevakanties licht de kapitein me toe. Zo zal er op nieuwe schepen extra aandacht zijn voor singlereizen en worden er ook TED talks aangeboden voor een zakelijk cliënteel. En niet te vergeten: we willen de  milieu-impact minimaliseren tot zelfs verbeteren.

Ook de keuken is onderdeel van milieuvriendelijke cruisevakanties
Ook de keuken is een belangrijk onderdeel voor milieuvriendelijke cruisevakanties

Hoe worden cruisevakanties milieuvriendelijker?
De kapitein merkt dat hij mijn aandacht heeft en vervolgt zijn toelichting over het verbeteren van de ecologische voetafdruk. Ondanks alle beweringen, stelt hij, is een cruisevakantie wel een oplossing voor klimaatvriendelijker reizen. Onwetendheid is vaak een grote drempel voor mensen om te kiezen voor bijvoorbeeld een cruisevakantie met Holland America Line. De impact van de vluchten van en naar de bestemming hebben we niet in handen zegt hij. Dat is een zaak voor de luchtvaartindustrie. Bij nazicht blijkt Holland America Line met Princess Cruises de eerste plaats te delen in de ranglijst van milieuvriendelijke rederijen.

Met de MS Koningsdam als voorbeeld sommeert Kapitein Timmers een aantal belangrijke zaken op basis van zeer vooruitstrevende technieken.

  • Afvalwater: gebruikt water gaat door een regenerator en UV filter. Het water is aan het eind van het proces zelfs proper genoeg om te voldoen aan de standaarden van drinkwater! Nadat het gezuiverd is, kan het schip het water probleemloos in zee laten stromen. Het systeem werkt beter dan de meeste installaties aan land.
  • Via verdamping van zout zeewater maakt men ‘zoet’ water voor onder andere de douches en de keuken. Deze waterdamp vangt men op om vervolgens af te koelen. Dan is het water zoet.
  • Inzake water kan je stellen dat het uitgaand water properder is dan het inkomend water!
  • De maatschappij optimaliseert de voedingsvoorraad op basis van data over het eetverbruik van gasten. Dit om restafval te vermijden.
  • Voedselafval versnippert men in kleine stukjes om daarna te lozen als visvoer.
  • De cruisemaatschappij vermijdt zoveel mogelijk plastiek. Waar mogelijk gebruikt men afwasbare glazen, papieren zakjes en glas of metaal om zaken in te verpakken. Plastiek vervangt men door materialen die natuurlijk afbreekbaar of te recycleren zijn.
  • Holland America Line beperkt het afval tot een minimum en zal daar waar kan hergebruiken of recycleren. Men sorteert het afval steeds in categorieën: voedsel, glas, blikjes, papier, karton, olie en hout. Alles dat gerecycleerd kan worden, doet men in de haven van boord.
  • Door gebruik van Internet of Things, energiezuinige technieken en verlichting beperkt men het energieverbruik aan boord. Dit resulteert uiteraard in zuiniger varen. De eerste resultaten tonen een verlaging in brandstofverbruik met 30% en uitstoot met 40%. Nieuwe cruiseschepen rust men uit met Exhaust Gas Cleaning Systems. Deze technologie verlaagt nogmaals de uitstoot significant.
  • Holland America Line heeft ondertussen een aantal schepen die kunnen aansluiten op het elektriciteitsnet terwijl ze aan de kade liggen, de zogenaamde Shore Power technologie. Dit laat toe om de dieselmotoren volledig uit te zetten. Zo is er geen enkele uitstoot! Maar, niet alle steden of bestemmingen gaan hierin (voorlopig nog niet) mee.
Klinken op de toekomst van cruisevakanties
Na het gesprek met kapitein Werner Timmers hef ik graag het glas op de toekomst van cruisevakanties

En tot slot: veiligheid boven alles
Nog een laatste puntje zegt kapitein Werner Timmers. De MS Koningsdam is het eerste cruiseschip met een safe return to port systeem. Deze techniek of methode houden cruciale systemen en services in noodsituaties drie uur operationeel. Zo heeft de kapitein voldoende tijd om naar een haven te keren of met de bemanning het schip veilig te evacueren. Ik ben blij dat de kapitein de tijd nam om me één en ander toe te lichten en te verduidelijken over trends in én de toekomst van cruisevakanties. Heel wat vragen zijn beantwoord en ik ben overtuigd dat Holland America Line met zijn cruisevakanties in de juiste ecologische richting vaart. Hopelijk volgen alle maatschappijen én de luchtvaartindustrie snel deze koers.

PRAKTISCHE INFO
Algemeen
Holland America Line | Internet: hollandamerica.com/nl_NL

Leave a Comment