De Golden Gate Bridge in San Francisco en de Brooklyn Bridge in New York kent iedereen. Misschien heb je er zelfs al over mogen rijden. Maar de hangbruggen die je in Europa vindt, zijn minstens zo bijzonder als hun Amerikaanse tegenhanger. Wij zetten 15 imposante exemplaren op een rij!
Humber Bridge in Kingston upon Hull, Engeland: tot in 1998, 17 jaar naar bouwjaar 1981, was de Humber Bridge de langste hangbrug van Europa. De brug, met een lengte van 2.200 meter, loopt over de gelijknamige rivier en verbindt de graafschappen East Riding of Yorkshire met North Lincolnshire. Voetgangers en fietsers mogen gratis over de brug. Automobilisten moeten tol betalen. © Pixabay
Øresundsbron in Denemarken en Zweden: de legendarische brug uit de dramareeks ‘The Bridge’ bestaat echt. Ze loopt over de Sont en verbindt de Deense hoofdstad Kopenhagen met de Zweedse stad Malmö. De Øresundsbron is bijna 8 km lang en bestaat uit een dubbeldeksverbinding: bovenaan rijden auto’s, onderaan de trein. Om met de auto een retourtje te maken tussen de twee steden betaal je 100 euro tol. © Janus Langhorn
Vasco da Gamabrug in Lissabon, Portugal: met ruim 17 km op de teller is deze brug de langste van Europa. Ze verbindt de plaatsten Sacavém en Montijo en werd genoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger. Niet toevallig zo blijkt. De bouw van het gevaarte begon in 1995 en raakte af in 1998. Net op tijd voor de Expo ’98, de wereldtentoonstelling waar de 500ste verjaardag van de ontdekking van de zeeroute naar India via Kaap de Goede Hoop gevierd werd. Het werk van Vasco da Gama. © Wikimedia Commons
25 aprilbrug in Lissabon, Portugal: deze hangbrug over de Taag is van Amerikaanse makelij. Niet toevallig dat ze daarom zo erg lijkt op de Golden Gate Bridge in San Francisco. De brug verbindt hoofdstad Lissabon met Almada, op de zuidoever van de Taag en werd afgewerkt in 1966. Tot 1974 heette het de Salazarbrug, naar de toenmalige premier. Maar de naam veranderde, naar aanleiding van de Anjerrevolutie. © Pixabay
Viaduct van Millau in Frankrijk: deze tuibrug strekt zich uit over de vallei van de rivier Tarn in de buurt van Millau in het zuiden van Frankrijk. De brug telt 7 enorme brugpijlers waarvan de hoogste maar liefst 343 meter de lucht in reikt. Het viaduct maakt deel uit van de A75-A71 die Parijs met Montpellier verbindt. Gebouwd in 2004, wordt de constructie nog steeds opgehemeld als een van beste technische verwezenlijkingen aller tijden. © Wikimedia Commons
Saratovbrug in Rusland: tot de val van het communisme was dit de langste hangbrug van de Sovjet Unie vanaf de opening in 1965. De Saratovbrug heeft een lengte van bijna 3.000 meter en strekt zich uit over de Volga. De brug verbindt de steden Saratov met Engels. De rijke cultuur en geschiedenis maken van Saratov trouwens een boeiende citytripbestemming. © Pixabay
Erasmusbrug Rotterdam in Nederland: geen brug met hallucinante cijfers, maar toch het vermelden waard omwille van de knappe architectuur. Naast de Willemsbrug is de Erasmusbrug de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam. De tuibrug is 284 meter lang en heeft een 139 meter hoge geknikte pyloon. Met wat fantasie doet het denken aan een zwaan, meteen de bijnaam van het bouwwerk. © Wikimedia Commons
Forth Road Bridge in Schotland: in 1964 opgetrokken over de rivier Firth of Forth verbindt deze hangbrug Edinburgh met Fife. Het is de 5de langste hangbrug in Europa met een lengte van meer dan 1.000 meter. Aanvankelijk moest je tol betalen om op de brug te rijden, maar sinds februari 2008 zijn verplaatsingen gratis. © GF
Högakustenbron in Zweden: deze hangbrug staat zeker ergens bovenaan in het lijstje ‘hoogste hangbruggen in Europa’ met een lengte van 1.867 meter. Ze is eveneens ook de tweede langste in Scandinavië. De brug werd gebouwd over de rivier Ångermanälven en verbindt zo de gemeentes Härnösand en Kramfors in het noorden van Zweden. © Wikimedia Commons
De Grote Beltbrug in Denemarken: deze hangbrug van ruim 1.500 meter lang verbindt de eilanden Funen en Seeland. Voorheen gebeurde dat via de historische veerverbinding. De brug bestaat uit drie delen: de Oostelijke brug (een hangbrug), de Westelijke Brug (een laaghangende brug) en de Oostelijke Tunnel waar de trein doorrijdt. De bouw van de Grote Beltbrug kostte ruim 4 miljard. Dat wordt terugverdiend via tol: zo’n 33 euro per personenauto. © New Oresund via Flickr Creative Commons
Bosphorusbrug in Turkije: ook wel bekend als de 15 Juli Martelaarsbrug vormt dit een van de twee bruggen over de Bosporus. Door de burg over te steken, rijd je bovendien een nieuw continent binnen. Ze maakt namelijk de verbinding tussen het Europese deel van Istanbul met het Aziatische deel. De Bosphorusbrug heeft een lengte van 1.590 meter, goed voor een 12de plaats in de wereldranglijst. © Wikimedia Commons
Askøybrug in Noorwegen: via deze brug, met een lengte van iets meer dan 1.000 meter, bereik je vanaf de stad Bergen het eiland Askøy. Het water dat eronder stroomt zijn de Byfjorden. Bij de opening in 1992 was de Askøybrug de langste hangbrug van Noorwegen. Tot de Hardangerbrua die plaats wegkaapte in 2013. © Leonardo via Flickr Creative Commons
Rijnbrug bij Emmerik in Duitsland: ondanks haar 803 meter is dit toch de langste hangbrug van Duitsland. De Rijnbrug verbindt Kleef en Emmerik, de laatste stad aan de Rijn voordat de rivier Nederlands grondgebied bereikt. De moderne brug, geopend sinds 1965, is een krachtig symbool voor de wederopstanding van de stad aangezien zo goed als volledig Emmerik platgebombardeerd werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. © Wikimedia Commons
Clifton Suspension Bridge in Bristol, England: het kloofdal van Avon in het Britse Bristol wordt overspannen door de Clifton Suspension Bridge. Ingenieur Isambard Kingdom ontwierp de hangbrug maar overleefde nooit het eindresultaat in 1864. Opmerkelijk: ondanks de bouw in de 19de eeuw kan de brug het drukke verkeer van de 21ste eeuw aan. Zo’n elf- tot twaalfduizend voertuigen passeren er elke dag. © Wikimedia Commons
Osman Gazibrug in Turkije: een erg recent opgebouwde hangbrug die Istanbul met Bursa en Izmir verbindt. De bouw startte op 30 maart 2013 in het bijzijn van premier Erdoğan. Op 21 april 2016 werd het laatste deel aangelegd, om pas op 30 juni 2016 in gebruik te gaan. De hangbrug van 2.682 meter lang is vernoemd naar Osman I, de grondlegger van het Ottomaanse Rijk. © Wegenwiki
Laat een bericht achter