Belg ergert zich het meest aan extra bagagekosten

De feestperiode staat voor de deur. Dat betekent weer de nodige uitstapjes met het vliegtuig en de daarbij horende ergernissen. Uit een recente bevraging van CheapTickets.be onder 2.500 Belgen blijkt dat de Belg zich vooral stoort aan extra kosten voor de bagage, te krappe zitplaatsen en extra betalen voor een drankje op het vliegtuig.

Meer dan een derde (35 procent) van de Belgen die op vliegreis gaat, stoorde zich in 2016 het meest aan extra kosten voor de bagage. 28 procent heeft geen waardering voor de steeds krapper wordende zitplaatsen. Extra betalen voor een drankje en wat eten op de vlucht vindt 11 procent van de ondervraagden ook niet leuk.

Snel en voordelig reizen
In 2016 staat het extra betalen voor je bagage dus op 1 in de lijst van ergernissen volgens de ondervraagde Belgen. Vorig jaar maakte men zich nog het meest druk om de steeds krapper wordende zitplaatsen. “Je ziet toch een trend dat reizigers liefst zo snel en voordelig mogelijk van A naar B willen. Zeker tijdens een korte vakantieperiode. Een te krappe zetel neemt men dan wellicht eerder voor lief”, zegt Aniek Augustijn, commercieel manager van CheapTickets.be. “Opvallend is wel dat mensen zich nauwelijks ergeren aan het extra betalen voor ruimere zitplaatsen (3 procent) of het extra betalen voor films aan boord (1 procent).

Babyboomers storen zich het minst
55-plussers (de babyboomers) zijn de meest relaxte vliegers. 24 procent stoort zich nergens aan, tegenover 13 procent gemiddeld. 36- tot 56-jarigen willen kennelijk vooral een leuke, gezellige reis hebben die is voorzien van het nodige genot, want zij storen zich meer dan anderen aan extra kosten voor een drankje (16 procent ten opzicht van 11 procent gemiddeld). Terwijl 19- tot 36-jarigen zich ergeren aan de kosten voor het annuleren van een vlucht. Jongeren (18- tot 19-jarigen) storen zich het meest aan het betalen voor de bagage (64 procent tegenover 35 procent gemiddeld). Augustijn: “Blijkbaar zijn storingsfactoren in de luchtvaart dus leeftijdsgebonden.”

Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Day One in opdracht van online reisagent CheapTickets.be. 2.500 Belgen namen deel.

Foto: © Cristian Negroni

Over deze auteur

Met Reisreporter willen we jou inspireren om te reizen buiten gekende paden. Maak van je vakantie een unieke tijdsbesteding! We zetten je graag aan om uit je comfortzone te stappen en zo de strafste verhalen te ontdekken!

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *