Dwars door China met vertrek in Hong Kong

De trein is in China het vervoersmiddel bij uitstek. In twee etappes nemen we je mee op een treinodyssee dwars door het Chinese binnenland, goed voor een afstand van bijna 4000 km en meer dan 60 uren op de trein. Tijdens het eerste deel vertrekken we vanuit Hong Kong en reizen we door naar Guilin en Chengdu.

Van zuid naar noord
De trein is een essentieel onderdeel van het moderne China. Het dichte en verreikende net van sporen benadrukt de politieke eenheid en voor een groot deel van de bevolking is de trein de enige manier om zich door het enorme land te verplaatsen. Voor buitenlandse bezoekers geeft het leven op en langs de trein een unieke kijk in de Chinese samenleving. Wij reizen van Hong Kong tot in de hoofdstad Beijing en bezoeken onderweg enkele van China’s alternatieve topattracties.

Zicht op de stad van Hongkong en de haven Victoria

Dwars door China: zicht op de stad van Hongkong en de haven Victoria © Weerasak Sae-ku

Iedereen thuis in Hong Kong
Het kosmopolitische Hong Kong vormt het startpunt van de reis. De voormalige Britse kolonie trekt al 200 jaar mensen aan uit alle uithoeken van de wereld en de stad is ondertussen een eclectische mix van volkeren en culturen. Het Hong Kong Museum brengt deze korte maar unieke geschiedenis perfect in beeld. Door de westerse inbreng voelt Hong Kong ondanks haar eigenzinnigheid zelfs wat vertrouwd aan, zeker in vergelijking met het Chinese vasteland, dat we zo meteen zullen betreden.

Dwars door China: het Hong Kong Museum of History

Dwars door China: het Hong Kong Museum of History © Dave Yang

Over de grens
De eerste treinrit vertrekt vanuit Shenzhen, een miljoenenstad die tegen Hong Kong aanleunt, maar van haar zusterstad wordt gescheiden door een strenge grensovergang. Die grens is er omdat Hong Kong geniet van een uitzonderlijke diplomatieke status en bereik je gewoon met de metro. De grenscontrole mondt uit in het reusachtige station van Shenzhen, vanwaar treinen vertrekken naar bestemmingen in heel China. Een stationsbeambte in formeel kostuum leidt ons naar de K952 trein, die ons vannacht naar Guilin zal brengen.

Dwars door China: de hogesnelheidstrein onderweg naar zijn bestemming

Dwars door China: de hogesnelheidstrein onderweg naar zijn bestemming © Asean Leung

Welkom aan boord
Alle Chinese langeafstandstreinen beschikken over vijf prijsklassen. Je kunt kiezen tussen een ligbed of zitje. In beide gevallen wordt er een verder onderscheid gemaakt tussen soft en hard. Onderaan de ladder en enkel voor durvers is er de wuzuo optie. Dat betekent dat je op een volgeboekte trein zonder gereserveerde plaats toch mee mag. Met wat geluk vind je dan een vriendelijke Chinees die zijn zitje wil delen. Chinezen met een dergelijk ticket zetten zich met plezier op de grond of zelfs aan de lavabo.

Nachttrein
Wij kiezen voor een hard maar comfortabel en proper bed, en genieten van een aangename avond aan boord. Met een potje instant noodles in de hand laten we de landschappen voorbij glijden. Vooral veel industrie zien we hoewel wat verder in het binnenland ook de typische rijstvelden zich nu en dan vertonen. Om 10 uur stipt gaan de lichten en de muziek uit, en wordt iedereen aangespoord om te gaan slapen. Chinezen zijn het nu eenmaal gewoon om wat betutteld te worden, ook op de trein.

Het Karstgebergte

Dwars door China: het Karstgebergte © Daniel Metz

Postkaart uit China
’s Ochtends vroeg al bereikt de trein eindbestemming Guilin, waar we enkele dagen verblijven. De stad ligt langs de Li rivier en wordt omringd door het typische Karstgebergte, dat op indrukwekkende wijze boven de stad uittorent. Midden in de stad ligt een meertje met een pagode, waar Chinese families voor foto’s komen poseren. We maken een uitstap naar de Longji rijstterrassen, volgens locals de mooiste van het land. Ook bevaren we per bamboevlot de Li rivier, ideaal om het postkaartlandschap van deze streek te vatten.

Halfweg
Het is middag en de volgende treinreis staat voor de boeg. Morgen rond dezelfde tijd zullen we aankomen in Chengdu, pal in het midden van China. Voor we de trein opstappen kopen we nog wat snacks bij de kleine winkeltjes in het station en eten we nog een snelle hap in een noodlerestaurant. Nieuwsgierig naar wat de volgende bestemming ons zal bieden sporen we voor de tweede keer de mysterieuze Oosterse nacht in.

Dwars door China: de pagodes in Guilin

Dwars door China: de pagodes in Guilin © Vern Fong

Meer lezen? In het tweede deel verkennen we het veelzijdige Chengdu, ondervinden we hoe het er in de laagste klasse van de trein aan toe gaat, en gaan we op zoek naar enkele verborgen schatten in de hoofdstad Beijing. Wordt vervolgd!

PRAKTISCHE INFO
Algemeen

Hong Kong
| www.discoverhongkong.com
Guilin
| www.visitguilin.org
Bereikbaarheid

KLM
| een dagelijkse rechtstreekse vlucht naar Hong Kong en tal van andere Chinese bestemmingen.
Internet: www.klm.com
Trein

In heel China wordt het treinnet door de overheid beheerd. Dienstregelingen worden stipt gevolgd en kunnen worden geraadpleegd op deze website | trains.­china.­org.­cn
Visa

Voor Hong Kong is geen visum vereist. Voor de rest van China wel. Een visum kan worden verkregen in Brussel of in Hong Kong, maar de procedure is veel goedkoper in Hong Kong.
Internet: www.visaforchina.org

Coverfoto: © Helminadia Ranford

Over deze auteur

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *