Zo ga je veilig naar de bergen

Zo ga je veilig naar de bergen

Ga je op zomervakantie naar de bergen? Dan is wandelen de ideale manier om de omgeving te leren kennen en te genieten van de natuur. Wees wel steeds op je hoede, want een ongeluk in het variërende landschap komt nooit alleen.

Trektochten en alpinisme blijven populair. Want wie wil er nu niet minstens één keer in z’n leven de Mont Blanc beklimmen of de GR20 afdalen in Corsica. Net daarom is een goede voorbereiding de basis voor alles. Hoe breder je kennis en hoe beter je vaardigheden, hoe sneller je ongevallen voorkomt.

En zelfs door je eigen kunnen heb je de situatie soms niet in de hand. De klimaatsverandering heeft wel degelijk een impact op de bergen. Gletsjers trekken terug, rotsmassa’s worden instabiel met steenslag, instortingen, grondverschuivingen en steenlawines tot gevolg. Het is daarom zeker niet onverstandig om volgende tips in je achterhoofd te houden alvorens je je wandelschoenen aantrekt.

1. Train genoeg
Onvoldoende getraind aan een trektocht beginnen kan je zuur opbreken. Zelfs een aantal korte tochten na elkaar kunnen je lichaam al zwaar op de proef stellen. Probeer op voorhand soortgelijke terreinen te bewandelen en bouw de afstand op.

2. Wees niet nonchalant
Als je op vakantie bent, durf je al eens sneller ‘we zien wel’ te zeggen. Maar als je een stevige tocht voor de boeg hebt, weet je beter wel waaraan en waaraf. Stippel op voorhand een haalbare route uit en houd kaarten en GPS binnen handbereik.

3. Ga niet alleen
Een wandeling in je eentje kan zeker rustgevend zijn, al is het toch aan te raden om een serieuze trektocht niet alleen te maken. Een klein ongelukje kan je al snel in de problemen brengen als je zonder gezelschap op pad bent.

4. Hou rekening met het weer
Probeer steeds op de hoogte te blijven van de weersvoorspellingen. Een stralende hemel op een zomerdag kan in de bergen plots overgaan in een stevig onweer. Weet dan wat de risico’s zijn en bereid je er eventueel op voor.

5. Vertrouw niet alleen de GPS
Wie blindelings vertrouwd op zijn GPS kan soms wel eens voor verrassingen komen te staan. Zorg er voor dat je kan terugvallen op een ouderwetse kaart en kompas als de techniek het laat afweten.

6. Loop nieuwe schoenen in
Niets zo leuk om aan de start van de trektocht te pronken met je nieuwe wandelschoenen. Minder leuk zijn de blaren achteraf op je voeten. Loop daarom nieuwe schoenen altijd voldoende in. Zorg dat de maat perfect is en dat je voorzien bent van een paar stevige wandelkousen.

7. Hou het licht
Het is zeker en vast belangrijk om op alle weersomstandigheden voorbereid te zijn in de bergen, maar dat wil niet zeggen dat de hele kleerkast in de rugzak moet. De algemene regel zegt dat je rugzak tot maximum een kwart van je eigen lichaamsgewicht mag wegen.

8. Eet verstandig
Om genoeg energie te blijven hebben is het belangrijk dat je regelmatig iets eet. Denk vooraf goed na wat je wanneer kunt eten en in welke vorm je het meeneemt. Zo bespaar je heel wat onnodig gewicht en afval.

9. Hou rekening met kinderen
Neem je de kinderen mee op trektocht? Pas de route dan aan in hun voordeel. Zorg voor voldoende afwisseling, leuke rustplaatjes en een beperkte afstand zodat het voor hen ook een leuke trip wordt en het jammeren tot een minimum beperkt blijft.

Bron: De Natuurvrienden

Foto: © Marco Götze

Leave a Comment