Vliegangst of niet, iedereen denkt weleens na over de risico’s als hij een vliegtuig instapt. Is turbulentie gevaarlijk en hoe goed zijn piloten opgeleid? Een overzicht geeft duidelijkheid.
1. Wat gebeurt er als iemand de emergency exit opent in de lucht?
Dit is technisch gezien niet mogelijk. De uitgangen van moderne vliegtuigen noemt men in vaktermen plug doors: ze zijn vergrendeld met een plugmechanisme zoals bij een badstop. De deuren zijn groter dan het gat waardoor het niet mogelijk is om de deur naar buiten te openen. Bovendien is de druk in de cabine tijdens een vlucht vergelijkbaar met een luchtdruk van 2 tot 3 ton, wat het onmogelijk maakt om de deur naar binnen te openen.
2. Is turbulentie gevaarlijk?
Nee, turbulentie is misschien onprettig maar zeker niet gevaarlijk. Wel is het slim om de instructies van het cabinepersoneel tijdens turbulentie op te volgen om de kans op valpartijen of geklungel met eten en drinken te voorkomen.
3. Wat is riskanter: opstijgen of landen?
Zowel de take-off als de landing zijn lastige manoeuvres die de piloten in simulators nauwkeurig trainen. Luchthavens hanteren vaak een streng selectieproces met extra oefeningen op behendigheid. Hierdoor mogen maar een handjevol piloten, vaak de beste in rang, op bepaalde luchthavens vliegen.
4. Hoe groot is de kans dat mijn vliegtuig ten ondergaat?
Nog altijd is vliegen de veiligste manier van reizen. De kans dat er iets gebeurt terwijl je in de auto zit onderweg naar het vliegveld is vaak veel groter. De statistieken van IATA (International Air Transport Association) laten zien dat het aantal luchtvaartongelukken wereldwijd een fractie zijn van het aantal miljoenen vluchten per jaar. Wil je toch een idee krijgen van je overlevingskans? Gebruik dan de Am I going down app. Die geeft in de meeste gevallen een getal van een op de zoveel miljoen en bevestigt daarmee nogmaals dat vliegen de veiligste manier van reizen is.
5. Hoe vaak worden piloten opnieuw getraind?
De beroepsgroep waar piloten onder vallen, is zonder twijfel een van de meest gereguleerde. Piloten moeten elke zes maanden een test doorstaan in een simulator en krijgen twee volle dagen training in die periode. Bovendien worden ze jaarlijks getoetst tijdens een echte vlucht. Bij een nieuwe type vliegtuig, duurt het tot wel drie maanden vooraleer een piloot volledig opgeleid en afgestemd is.
Bron: British Airways | Foto: © Karim Nafatni
Laat een bericht achter