De 22 mooiste stations ter wereld

Treinen is altijd reizen en je vakantie begint pas echt als je aankomt in het station. Vergeet je ogen niet de kost te geven, want niet alleen ons Antwerps Centraal Station behoort tot een van de mooiste ter wereld. Deze passen ook in dat rijtje.

  • King’s Cross Station in Londen, Groot-Brittannië: het historische deel van King’s Cross is het ontwerp van architect Lewis Cubitt uit 1852. De nieuwe uitstraling kwam tot stand tijdens een 15 jaar durend project waarbij John McAslan de nieuwe, opvallende stationshal ontwierp. Net voor de Olympische Spelen van 2012 kreeg de wereld de trechtervormige inkomhal te zien. © Dimitar Stefanov
    King’s Cross Station in Londen, Groot-Brittannië: het historische deel van King’s Cross is het ontwerp van architect Lewis Cubitt uit 1852. De nieuwe uitstraling kwam tot stand tijdens een 15 jaar durend project waarbij John McAslan de nieuwe, opvallende stationshal ontwierp. Net voor de Olympische Spelen van 2012 kreeg de wereld de trechtervormige inkomhal te zien. © Dimitar Stefanov
  • Dunedin Railway Station in Dunedin, Nieuw-Zeeland: George Troup ontwierp dit station in vernieuwde Vlaamse renaissancestijl, wat hem de bijnaam ‘Gingerbread George’ opleverde. Het gebouw werd in 1906 voltooid, maar dient vandaag voor meer dan alleen spoorwegen. De bovenste verdieping is de thuisbasis van zowel de Nieuw-Zeelandse Sports Hall of Fame als de Otago Art Society. © TS Photography
    Dunedin Railway Station in Dunedin, Nieuw-Zeeland: George Troup ontwierp dit station in vernieuwde Vlaamse renaissancestijl, wat hem de bijnaam ‘Gingerbread George’ opleverde. Het gebouw werd in 1906 voltooid, maar dient vandaag voor meer dan alleen spoorwegen. De bovenste verdieping is de thuisbasis van zowel de Nieuw-Zeelandse Sports Hall of Fame als de Otago Art Society. © TS Photography
  • Estacao Da Luz in São Paulo, Brazilië: dit station legde een opmerkelijke rit af voordat het landde in Brazilië in 1901. Het werd eerst ontworpen en geassembleerd in Glasgow, dan gedemonteerd en vervolgens verscheept naar Brazilië waar het op de huidige locatie weer in elkaar werd gezet. Begin 20ste eeuw was het de toegangspoort naar São Paulo, nu ligt er het Museum of the Portuguese Language. © Priscila Zambotto
    Estacao Da Luz in São Paulo, Brazilië: dit station legde een opmerkelijke rit af voordat het landde in Brazilië in 1901. Het werd eerst ontworpen en geassembleerd in Glasgow, dan gedemonteerd en vervolgens verscheept naar Brazilië waar het op de huidige locatie weer in elkaar werd gezet. Begin 20ste eeuw was het de toegangspoort naar São Paulo, nu ligt er het Museum of the Portuguese Language. © Priscila Zambotto
  • Gare de Lyon in Parijs, Frankrijk: met zijn grote klokkentoren, stenen gevel en plafond uit ijzer en glas is dit gebouw een uit zijn tijd, meer bepaald 1900. Le Train Bleu is het stationsrestaurant dat al gasten als Salvador Dali, Coco Chanel en Brigitte Bardot mocht bedienen. © Enzojz
    Gare de Lyon in Parijs, Frankrijk: met zijn grote klokkentoren, stenen gevel en plafond uit ijzer en glas is dit gebouw een uit zijn tijd, meer bepaald 1900. Le Train Bleu is het stationsrestaurant dat al gasten als Salvador Dali, Coco Chanel en Brigitte Bardot mocht bedienen. © Enzojz
  • Haydarpasa Terminal in Istanbul, Turkije: dit station ligt aan de oevers van de Bosporus in de wijk Kadıköy en vormde het eindpunt van de Bagdad- en Hidjazspoorweg in 1904. Het gebouw heeft een Europese uitstraling dankzij de Duitse architecten Otto Ritter en Helmut Conu. © Oskay Batur
    Haydarpasa Terminal in Istanbul, Turkije: dit station ligt aan de oevers van de Bosporus in de wijk Kadıköy en vormde het eindpunt van de Bagdad- en Hidjazspoorweg in 1904. Het gebouw heeft een Europese uitstraling dankzij de Duitse architecten Otto Ritter en Helmut Conu. © Oskay Batur
  • Kanazawa Station in Kanazawa, Japan: de ultramoderne toegangspoort stootte op veel tegenstand omdat het niet zou passen bij het authentieke karakter van de stad die gespaard bleef van WOII-bombardementen. Ondertussen wordt dit station, inclusief ingang, omarmd door menig critici en toerist. © Nicolas Nothum
    Kanazawa Station in Kanazawa, Japan: de ultramoderne toegangspoort stootte op veel tegenstand omdat het niet zou passen bij het authentieke karakter van de stad die gespaard bleef van WOII-bombardementen. Ondertussen wordt dit station, inclusief ingang, omarmd door menig critici en toerist. © Nicolas Nothum
  • Kazansky Railway Station in Moskou, Rusland: trein- en metrostations in Moskou zijn verrassend sierlijk en dit exemplaar, tevens het grootste van de stad, is daar geen uitzondering op. Verschillende stijlen strijden er om aandacht: art nouveau, details afkomstig van het Kremlin en interieur van Rococo. © Sergey Korovkin
    Kazansky Railway Station in Moskou, Rusland: trein- en metrostations in Moskou zijn verrassend sierlijk en dit exemplaar, tevens het grootste van de stad, is daar geen uitzondering op. Verschillende stijlen strijden er om aandacht: art nouveau, details afkomstig van het Kremlin en interieur van Rococo. © Sergey Korovkin
  • CMF Railway Station in Maputo, Mozambique: muntgroene met witte gevels, een grote koepel en een smeedijzeren traliewerk maakt van dit station in Mozambique een pareltje. Gustave Eiffel zou het gebouw hebben ontworpen begin 20ste eeuw. Vandaag kan je er nog altijd antieke stoomlocomotieven bewonderen. © Maurits Vermeulen
    CMF Railway Station in Maputo, Mozambique: muntgroene met witte gevels, een grote koepel en een smeedijzeren traliewerk maakt van dit station in Mozambique een pareltje. Gustave Eiffel zou het gebouw hebben ontworpen begin 20ste eeuw. Vandaag kan je er nog altijd antieke stoomlocomotieven bewonderen. © Maurits Vermeulen
  • Union Station in Washington D.C., de Verenigde Staten: een voorbeeld van beaux arts-stijl uit het begin van de 20ste eeuw. Architect Daniel H. Burnham gebruikte de Boog van Constantijn en de Thermen van Caracalla en Diocletianus in Rome als inspiratie en werkte het geheel af met witte graniet en massief mahoniehoutwerk. © Wknight94 / Wikipedia
    Union Station in Washington D.C., de Verenigde Staten: een voorbeeld van beaux arts-stijl uit het begin van de 20ste eeuw. Architect Daniel H. Burnham gebruikte de Boog van Constantijn en de Thermen van Caracalla en Diocletianus in Rome als inspiratie en werkte het geheel af met witte graniet en massief mahoniehoutwerk. © Wknight94 / Wikipedia
  • Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai, India: de Britse architect F.W. Stevens werkte samen met de locale werkmannen om zowel de Indische als Victoriaanse architectuur te verwerken in het stationsgebouw dat eerst Victoria Terminus heette. De torentjes en ingewikkelde versieringen vind je in het hele land terug op onder meer hindoeïstische paleizen. © Arif Sarıyıldız
    Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai, India: de Britse architect F.W. Stevens werkte samen met de locale werkmannen om zowel de Indische als Victoriaanse architectuur te verwerken in het stationsgebouw dat eerst Victoria Terminus heette. De torentjes en ingewikkelde versieringen vind je in het hele land terug op onder meer hindoeïstische paleizen. © Arif Sarıyıldız
  • Sirkeci Station in Istanbul, Turkije: ingehuldigd als het eindpunt van de Orient Express vanuit Parijs in 1890, combineert het Sirkeci Station zowel Franse art nouveau-elementen als details uit de Ottomaanse architectuur. Ondanks men de oude ingang niet meer gebruikt, blijven er wel treinen passeren. © Davor Pihac
    Sirkeci Station in Istanbul, Turkije: ingehuldigd als het eindpunt van de Orient Express vanuit Parijs in 1890, combineert het Sirkeci Station zowel Franse art nouveau-elementen als details uit de Ottomaanse architectuur. Ondanks men de oude ingang niet meer gebruikt, blijven er wel treinen passeren. © Davor Pihac
  • Sirkeci Station in Istanbul, Turkije: ingehuldigd als het eindpunt van de Orient Express vanuit Parijs in 1890, combineert het Sirkeci Station zowel Franse art nouveau-elementen als details uit de Ottomaanse architectuur. Ondanks men de oude ingang niet meer gebruikt, blijven er wel treinen passeren. © Davor Pihac
    Sirkeci Station in Istanbul, Turkije: ingehuldigd als het eindpunt van de Orient Express vanuit Parijs in 1890, combineert het Sirkeci Station zowel Franse art nouveau-elementen als details uit de Ottomaanse architectuur. Ondanks men de oude ingang niet meer gebruikt, blijven er wel treinen passeren. © Davor Pihac
  • Estação de São Bento in Porto, Portugal: hoewel de buitenkant indrukwekkend is, moet je absoluut de binnenkant van dit station bewonderen. Daar zijn de muren namelijk bedekt met 20.000 prachtige keramische tegels. Een werk waar de kunstenaar Jorge Colaço maar liefst 11 jaar voor nodig had. © Paulo Ferreira
    Estação de São Bento in Porto, Portugal: hoewel de buitenkant indrukwekkend is, moet je absoluut de binnenkant van dit station bewonderen. Daar zijn de muren namelijk bedekt met 20.000 prachtige keramische tegels. Een werk waar de kunstenaar Jorge Colaço maar liefst 11 jaar voor nodig had. © Paulo Ferreira
  • Kuala Lumpur Railway Station in Kuala Lumpur, Maleisië: oosterse en westerse architecturale invloeden ontmoeten elkaar in dit glanzend witte stationsgebouw van Kuala Lumpur dat in 1910 in werking trad. Vanaf 2001 vormt het nieuwe KL Sentral het centraal knooppunt voor de stad en dient dit station enkel nog voor pendeltreinen. © Simon Long
    Kuala Lumpur Railway Station in Kuala Lumpur, Maleisië: oosterse en westerse architecturale invloeden ontmoeten elkaar in dit glanzend witte stationsgebouw van Kuala Lumpur dat in 1910 in werking trad. Vanaf 2001 vormt het nieuwe KL Sentral het centraal knooppunt voor de stad en dient dit station enkel nog voor pendeltreinen. © Simon Long
  • Milano Centrale in Milaan, Italië: dit gebouw met zijn huidige oppervlakte vervangt twee voorgaande stations. Koning Victor Emmanuel III legde de hoeksteen van het huidige complex in 1906 naar het voorbeeld van Union Station in Washington D.C., waarna het ontwerp ambitieuzer werd onder leider Mussolini. Elke dag rijden er nog ongeveer 500 treinen langs. © AnZanov
    Milano Centrale in Milaan, Italië: dit gebouw met zijn huidige oppervlakte vervangt twee voorgaande stations. Koning Victor Emmanuel III legde de hoeksteen van het huidige complex in 1906 naar het voorbeeld van Union Station in Washington D.C., waarna het ontwerp ambitieuzer werd onder leider Mussolini. Elke dag rijden er nog ongeveer 500 treinen langs. © AnZanov
  • Gare du Nord in Parijs, Frankrijk: jaarlijks passeren hier 190 miljoen mensen wat van Gare du Nord het drukste station in Europa maakt. Op de voorgevel staan 23 standbeelden die de belangrijkste Europese steden voorstellen. Overdag wordt de binnenkant een oase van licht dankzij de talloze glasramen. © Lari Huttunen
    Gare du Nord in Parijs, Frankrijk: jaarlijks passeren hier 190 miljoen mensen wat van Gare du Nord het drukste station in Europa maakt. Op de voorgevel staan 23 standbeelden die de belangrijkste Europese steden voorstellen. Overdag wordt de binnenkant een oase van licht dankzij de talloze glasramen. © Lari Huttunen
  • Grand Central Terminal in New York City, de Verenigde Staten: hier koop je tickets aan antieke gouden loketten terwijl er boven je een prachtige plafondschildering zweeft. Let ook vooral op de knappe gouden kroonluchters die de macht van de elektriciteit, in die tijd nog relatief nieuw, symboliseren. © Peter Stewart
    Grand Central Terminal in New York City, de Verenigde Staten: hier koop je tickets aan antieke gouden loketten terwijl er boven je een prachtige plafondschildering zweeft. Let ook vooral op de knappe gouden kroonluchters die de macht van de elektriciteit, in die tijd nog relatief nieuw, symboliseren. © Peter Stewart
  • St. Pancras International in Londen, Groot-Brittannië: 20 jaar deed men er over om dit complex uit de grond te stampen en toen het er stond in 1868 was het de grootste afgesloten ruimte ter wereld. De typische gotische façade met de rode bakstenen kent zijn oorsprong uit de Victoriaanse tijd. © María Victoria Guerrero
    St. Pancras International in Londen, Groot-Brittannië: 20 jaar deed men er over om dit complex uit de grond te stampen en toen het er stond in 1868 was het de grootste afgesloten ruimte ter wereld. De typische gotische façade met de rode bakstenen kent zijn oorsprong uit de Victoriaanse tijd. © María Victoria Guerrero
  • Union Station in Los Angeles, de Verenigde Staten: het decor hier is een mengeling van de Spaanse koloniale erfenis en art-decostijlen van toen. Het plafond bestaat uit hout en de vloer werd afgewerkt met veelkleurige marmer die je ook terugvindt in de fonteinen op de binnenplaats. © Warren Weinstein
    Union Station in Los Angeles, de Verenigde Staten: het decor hier is een mengeling van de Spaanse koloniale erfenis en art-decostijlen van toen. Het plafond bestaat uit hout en de vloer werd afgewerkt met veelkleurige marmer die je ook terugvindt in de fonteinen op de binnenplaats. © Warren Weinstein
  • Southern Cross Station in Melbourne, Australië: eerst heette dit Spencer Street Station maar in 2005 kreeg het de huidige naam als onderdeel van een uitgebreid moderniseringsproject. Het gigantische golvende dak met openingen fungeert als filter die alle gevangen dampen boven de perrons zuivert. © Defkalion Kalogridis
    Southern Cross Station in Melbourne, Australië: eerst heette dit Spencer Street Station maar in 2005 kreeg het de huidige naam als onderdeel van een uitgebreid moderniseringsproject. Het gigantische golvende dak met openingen fungeert als filter die alle gevangen dampen boven de perrons zuivert. © Defkalion Kalogridis
  • Helsinki Central in Helsinki, Finland: de Finse architect Eliel Saarinen won met zijn ontwerp voor dit station een wedstrijd. Na de bekendmaking stootte de architect op veel tegenstand van het publiek omdat de uitstraling volgens hen te Scandinavisch en romantisch was. Saarinen herwerkte zijn plannen om uiteindelijk in 1919 een meer moderner gebouw te onthullen. © Matti Boeschoten
    Helsinki Central in Helsinki, Finland: de Finse architect Eliel Saarinen won met zijn ontwerp voor dit station een wedstrijd. Na de bekendmaking stootte de architect op veel tegenstand van het publiek omdat de uitstraling volgens hen te Scandinavisch en romantisch was. Saarinen herwerkte zijn plannen om uiteindelijk in 1919 een meer moderner gebouw te onthullen. © Matti Boeschoten
  • Rotterdam Centraal Station in Rotterdam, Nederland: het station in Rotterdam bestaat pas sinds 1957 met verbindingen vanuit het centrum van de stad in alle richtingen. Een team van architectenbureaus kreeg de opdracht om het onopvallende gebouw van toen een nieuwe uitstraling te geven. De eyecatcher werd het glimmende boemerangvormige dak uit roestvrij staal. © Martijn Kort
    Rotterdam Centraal Station in Rotterdam, Nederland: het station in Rotterdam bestaat pas sinds 1957 met verbindingen vanuit het centrum van de stad in alle richtingen. Een team van architectenbureaus kreeg de opdracht om het onopvallende gebouw van toen een nieuwe uitstraling te geven. De eyecatcher werd het glimmende boemerangvormige dak uit roestvrij staal. © Martijn Kort

Leave a Comment