Ontdek Parijs op je huurfiets

Het lijkt contradictorisch om een drukke metropool als Parijs te verkennen tijdens een gezapige recreatieve fietstocht. Maar het kan perfect. En als je gebruik maakt van het handige Vélib-huurfietssysteem van de stad, hoef je niet eens je eigen tweewieler mee te nemen.

Groen initiatief
Het duurzame huurfietsenproject Vélib’ werd in de zomer van 2007 in de Lichtstad geïntroduceerd door de ‘groene’ socialistische burgemeester Bertrand Delanoë en kende meteen veel bijval. Niet dat het een wereldprimeur was want steden zoals Berlijn, Barcelona en ook Lyon lanceerden al een soortgelijk initiatief. Maar Parijs zag het meteen groots. In samenwerking met de firma JC Decaux bouwde de stad haar Vélib’-netwerk uit tot een wereldsucces, dat steden van Seoel tot San Francisco maar ook Brussel en Antwerpen, inspireerde. In Parijs en omgeving staan vandaag in meer dan 1800 stations ongeveer 40.000 huurfietsen klaar. Naar verluidt ben je in deze steden zelden verder dan 300 meter van een uitleenpunt verwijderd.

Parijs laat zich dankzij de huurfietsen makkelijk ontdekken. © Pixabay

Parijs laat zich dankzij de huurfietsen makkelijk ontdekken. © Pixabay

Meertalig
Van bij de aanvang wilde het Vélib’-systeem een milieuvriendelijk vervoersalternatief bieden aan de Parijzenaars en de vele forenzen die dagelijks in de stad komen werken. Maar volgens Damien Stéffan, voormalig woordvoerder van de stad, maken ook toeristen er steeds meer gebruik van: “De huurpalen aan elk uitleenstation kun je raadplegen in meerdere talen. Toeristenbureaus zijn behulpzaam bij het plannen van je route en hebben overzichtelijke fietskaarten ter beschikking.”

Makkelijk uitlenen
De geëquipeerde fietstoerist heeft zelfs nog meer hulpmiddelen ter beschikking. Stéffan: “Zo kan hij online zijn fietstocht uitstippelen en afmeten. “Een fiets ontlenen gaat als een fluitje van een cent en de huurprijs is voor Parijzenaars of bezoekers dezelfde. Stéffan benadrukt: “Als toerist heb je wel een kredietkaart (met chip, type Visa of Mastercard) nodig. Daarmee registreer je je als Vélib’-gebruiker voor één dag, of voor een week.” Een overzicht van de uitleenstations vind je op acht verschillende sectorkaarten.

Fietsen huur je voor een dag of voor een week en thuis kan je makkelijk de routes uitstippelen. © Pixabay

Fietsen huur je voor een dag of voor een week en thuis kan je makkelijk de routes uitstippelen. © Pixabay

Gratis fietsen
Bij de registratie, die je zelfstandig aan een uitleenpunt kunt uitvoeren, wordt een borg van € 150 op je kaart geblokkeerd, maar niet afgehaald. Je krijgt een codenummer waarmee je een dag (of week) lang fietsen kunt ontlenen aan elk uitleenpunt in de stad. Het eerste halfuur fiets je overigens helemaal gratis. Na het eerste halfuur wordt er € 1 in rekening gebracht, na het tweede halfuur nog eens € 2 en vanaf het derde halfuur € 4. Wie zijn fiets telkens binnen het halfuur inwisselt, fietst zelfs de hele dag gratis! Tip, koop een dagticket voor € 1,70!

Helemaal toegerust
De Vélib’-fietsen ogen wat log, maar rijden aangenaam. Ze zijn voorzien van automatische verlichting, slot en drie versnellingen, en dat is op glooiende trajecten in de stad geen overbodige luxe. Het zadel laat zich verstellen en in een mandje aan het stuur kun je je bagage kwijt. De exemplaren die wij uitleenden, waren op een enkele na, in goede staat. Mobiele diensten van de stad bezoeken met regelmaat de diverse fietspunten om controles en onderhoud uit te voeren.

Reisreporter Marc test uit: “De Vélib-fietsen ogen wat log, maar rijden aangenaam.” © John Spooner via Flickr Creative Commons

Reisreporter Marc test uit: “De Vélib-fietsen ogen wat log, maar rijden aangenaam.” © John Spooner via Flickr Creative Commons

700 km fietstraject
Voor het verkeer in Parijs hoef je ook al niet bevreesd te zijn. De fietspaden en fietstrajecten in de hoofdstad – zeker 700 km lang – zijn goed aangegeven. Er is meestal speciale signalisatie voor fietsers voorzien. En er werden bijzondere maatregelen getroffen. Zo mogen fietsers in eenrichtingsstraten in de binnenstad (zone 30) zich in beide richtingen verplaatsen. Ben je toch nog wat bevreesd voor het soms hectische verkeer? Kies dan een fietsvriendelijk traject in en om de Parijse parken, of langs het Canal Saint-Martin.

PRAKTISCHE INFO
Vélib’
| vélib.paris.fr.
Toerisme Parijs | www.paris.fr

Coverfoto: © Eduardo Otubo

Over deze auteur

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *