500 euro van ons reisbudget gaat op aan shoppen

Behalve lekker eten en de belangrijkste bezienswaardigheden aandoen staat winkelen ook op ons to-dolijstje als we op citytrip gaan. Volgens een onderzoek van Expedia.be denkt maar liefst meer dan helft van de 11.000 ondervraagden daar ook zo over. Sterker nog: 62 procent ging al eens naar een bestemming speciaal om te shoppen.

Londen meest geliefd
In de Britse hoofdstad shoppen we het liefst: 27 procent ging al eens op shopping trip naar Londen, gevolgd door Parijs (20 procent) en Milaan (15 procent). New York valt net uit de top 3. De wereldstad staat wel met stip (41 procent) op nummer 1 van de niet-Europese steden waar men graag eens op shopping trip zou gaan. Tokio en Dubai vervolledigen de top 3.

Beste prijs-kwaliteitverhouding bij de Britten
Londen is ook koploper in enkele andere lijstjes: in deze stad vind je volgens de ondervraagden de beste kwalitatieve artikelen aan de beste prijzen. Voor kwaliteit betaal je duidelijk wel wat meer, want met 13 procent van de stemmen is het ook de stad waar respondenten al het meeste geld hebben uitgegeven. Parijs (8 procent) en New York (7 procent) vervolledigen hier de top 3.

Unieke koopjes
Slechts 9 procent van de ondervraagden geeft aan nooit te shoppen op reis. Wat drijft de overige 91 procent dan om op reis door de lokale winkelstraten te flaneren? De voornaamste redenen: simpelweg omdat (vooral de vrouwen) het leuk vinden en omdat je er vaak heel wat mee kan besparen. Voor mannen is dit de belangrijkste motivatie. Ook in de top 3: je kan op reis vaak spullen kopen (kledij, schoenen, accessoires, gadgets) die je thuis niet vindt.

Bijna 500 euro shopping budget
Opvallende vaststelling van het onderzoek: van het gemiddelde reisbudget van € 1.540 gaat ongeveer een derde (gemiddeld € 490) naar ‘niet-essentiële’ aankopen. Big spenders vinden we vooral in de leeftijdsgroep 24-44 jaar (gemiddeld € 546). 55+’ers geven het minste geld uit tijdens het winkelen (gemiddeld € 389).

Dure mannen
Nog opvallender: dat budget mag zelfs nog wat hoger zijn. Het maximumbedrag dat men wil spenderen tijdens het shoppen is € 585. En het zijn trouwens niet de vrouwen die het meest uitgeven, maar de mannen! Die geven gemiddeld € 520 uit, terwijl vrouwen het beperken tot € 457.

Wie het schoentje past …
… neemt het mee naar huis! In het lijstje van meest gekochte artikelen op reis staan schoenen op twee. De rode draad in wat er zoal in de valies belandt, is overduidelijk mode. 68 procent van de ondervraagden koopt wel eens kleren op reis, en de helft kan geen neen zeggen tegen een nieuw paar schoenen. Ook designerkleren en verzorgingsproducten reizen vaak in de valies mee naar huis:

1.Kleren (68 procent)
2. Schoenen (50 procent)
3. Designerkleren (28 procent)
4. Verzorgingsproducten (27 procent)

Bron: Expedia

Foto: © Loveand.com

Over deze auteur

Met Reisreporter willen we jou inspireren om te reizen buiten gekende paden. Maak van je vakantie een unieke tijdsbesteding! We zetten je graag aan om uit je comfortzone te stappen en zo de strafste verhalen te ontdekken!

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *