Vliegtuigmaaltijden

Eten in de lucht: 6 weetjes over vliegtuigmaaltijden

Waarom krijg je nooit struisvogel geserveerd aan boord? En smaakt je eten anders in de lucht dan op de grond? 6 feiten over het eten in een vliegtuig helpt deze en andere vragen de wereld uit.

Geef maar toe, het is altijd aangenaam als de vliegtuigmaatschappij waarmee jij vliegt eten aanbiedt tijdens de vlucht. Maar over het algemeen is er weinig geweten over de voorbereiding en planning van de maaltijden die de crew serveert. Wist jij dit al?

1. Je eten smaakt anders op 36,000 ft dan op de grond
Je verliest gemiddeld 30 procent van je smaakvermogen tijdens de vlucht omdat de droge lucht in de cabine de neusslijmvliezen uitdrogen. Als je dan weet dat reuk voor 80 procent de smaak van je eten bepaalt, verklaart dat een hele hoop.

2. Het eten en de route zijn op elkaar afgestemd
Op de routes van en naar Azië worden er speciale regionale menu’s geserveerd. De juiste producten selecteren vraagt veel geld en tijd. Als het goed is, wordt ook vermeld: tijdens een vlucht naar Japan bijvoorbeeld zet men de merknaam van de rijst op het menu om zo aan de klanten te laten zien dat het van goede kwaliteit is.

3. Speciale ‘dikheidsmeters’ bepalen de kwaliteit van de saus
De Viscosity Metre berekent hoe dik de saus moet zijn bij het koken. Door de tijd en temperatuur in te voeren kan het kookteam bepalen hoe dik de saus zal zijn bij het opdienen. Dat verschilt namelijk op de grond.

4. Glutenvrije maaltijden zijn steeds vaker beschikbaar op vluchten
Terwijl vroeger alleen mensen met een glutenallergie zo’n maaltijd bestelden, durven anderen dat tegenwoordig ook. Vliegtuigmaatschappijen spelen op die trend in en laten het aantal glutenvrije maaltijden stijgen.

5. Bepaalde voedingsmiddelen serveert men nooit tijdens een vlucht
En wel om heel simpele redenen: vlees van een struisvogel wegens te taai, oesters en sushi wegens te rauw.

6. Aan de menu’s in het vliegtuig gaat een hele planning vooraf
Vliegtuigmaatschappijen veranderen gemiddeld 4 keer per jaar hun menu’s. 10 procent van de geserveerde menu’s zijn voor speciale eetgewoontes. En vaak plannen de chefs hun menu’s al 6 maanden vooraf in.

Bron: British Airways

Foto: © Dominik Mentzos for Lufthansa

Over deze auteur

Met Reisreporter willen we jou inspireren om te reizen buiten gekende paden. Maak van je vakantie een unieke tijdsbesteding! We zetten je graag aan om uit je comfortzone te stappen en zo de strafste verhalen te ontdekken!

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *